UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików,to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Zrozumiałem

Warsztaty dla instruktorów amatorskiego ruchu recytatorskiego Słowo i teatr. Poezja w teatrze

W niedzielę 8 października 2017 roku w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie zakończyły się Warsztaty dla instruktorów amatorskiego ruchu recytatorskiego teatralnego pn. „Słowo i teatr. Poezja w teatrze", zorganizowane we współpracy Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej i Towarzystwa Kultury Teatralnej.

Spotkanie podsumowujące warsztaty i wręczenie zaświadczeń odbyło się w miejscu adekwatnym do charakteru szkolenia - w sali prób, w otoczeniu przedmiotów i rekwizytów teatralnych. Zaświadczenia o ukończeniu warsztatów wręczone zostały przez Pana Lecha Śliwonika Prezesa Zarządu Głównego TKT i Panią Jolantę Wojtaś-Zaporę reprezentującą Dyrektora Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej, płk. Artura Gałeckiego.

Ostatni dzień zajęć szkoleniowych zwieńczył „Salon Poezji" – spotkanie z aktorką Teatru Polskiego Elizą Borowską oraz prezentacje poetyckie w wykonaniu laureatów 62. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego. Warto podkreślić, że wśród nagrodzonych w tegorocznym OKR (I miejsce, ex aequo, w turnieju „Wywiedzione ze słowa") jest st. szer. Sebastian Komadowski z Klubu 25. Brygady Kawalerii Powietrznej w Nowym Glinniku, który przygotował się do konkursu pod kier. Magdaleny Jarosińskiej-Kuik, instruktora z Klubu 25.BKP.

GALERIA

Warsztaty przeprowadzone zostały według programu autorskiego Towarzystwa Kultury Teatralnej, przy pełnym zabezpieczeniu logistycznym i organizacyjnym Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej. Uczestniczyli w nich instruktorzy z klubów wojskowych oraz z cywilnych ośrodków kultury z całego kraju. Było to drugie spotkanie warsztatowe zrealizowane we współpracy obu instytucji. Wzięły w nim udział 33 osoby, którym bliska jest poezja i teatr, którzy jako instruktorzy-reżyserzy, a także w wielu przypadkach również jako wykonawcy-recytatorzy, propagują literaturę piękną, sztukę teatru i wychowują przez sztukę.

Zajęcia teoretyczne oraz wykłady wprowadzające w tematykę szkolenia i zajęcia warsztatowe „Od słowa do teatru" przeprowadzili wybitni specjaliści: Irena Jun - aktorka teatralna, reżyserka, mistrzyni słowa, jedna z najlepszych odtwórczyń ról Beckettowskich, Stanisław Dembski - reżyser, członek rady artystycznej Teatru Pijana Sypialnia (największego, ponad stuosobowego teatru niezależnego w kraju), prof. dr hab. Krzysztof Mrowcewicz - profesor w Instytucie Badań Literackich PAN, historyk literatury i kultury, eseista, Lech Śliwonik - teatrolog, profesor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i były rektor tej uczelni, o. Wacław Oszajca - teolog, jezuita, dziennikarz i publicysta, poeta, red. Teresa Drozda - dziennikarka radiowa, autorka audycji kulturalnych, Jan Zdziarski - specjalista kultury mowy, instruktor teatralny, były wykładowca Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz Paweł Ruszkowski - muzyk, kompozytor, aranżer, absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (klasa wokalna na kierunku jazz i muzyka estradowa).

GALERIA

Celem warsztatów było pogłębienie wiedzy z zakresu form i rodzajów teatru poezji, interpretacji oraz przekazanie praktycznych umiejętności i wskazówek dotyczących pracy na scenie. Ważnym aspektem zajęć było zaprezentowanie uczestnikom metod, jakimi można łączyć poezję, muzykę i teatr. Słowami przewodnimi, czy - jak powiedziała Pani Irena Jun - „słowem na warsztacie", były teksty poetyckie Bolesława Leśmiana i Mirona Białoszewskiego. Spotkanie szkoleniowe dało po raz kolejny instruktorom żywego słowa możliwość rozszerzenia kompetencji, pobudzenia wyobraźni artystycznej i inspiracji pod kierunkiem znakomitych wykładowców, a także okazję do zapoznania się i wymiany doświadczeń zawodowych, a w przyszłości - nawiązania współpracy w lokalnych środowiskach i wzajemny udział w organizowanych przedsięwzięciach.

Zajęcia szkoleniowe przeprowadzone zostały w formie warsztatów zakończonych pokazami, a także w formie wykładów, prezentacji filmowych i dyskusji. Oddzielną propozycję stanowiły dwie prezentacje teatralne, odmienne pod względem poetyki, języka i formy przekazu artystycznego: nastrojowe interpretacje poezji Bolesława Leśmiana w wykonaniu Ireny Jun i spotkanie autorskie z poetą o. Wacławem Oszajcą oraz spektakl „Osmędeusze" wg Mirona Białoszewskiego w brawurowym wykonaniu Teatru Pijana Sypialnia, w reż. Stanisława Dembskiego. Spotkania te w naturalny sposób uzupełniły przekazywane uczestnikom szkolenia wiadomości teoretyczne i ich własną pracę podczas zajęć warsztatowych, a dzięki niezwykle interesującym przekazom, stanowiły bogactwo wzorców i inspiracji artystycznych, zdobywając zasłużenie aplauz i uznanie publiczności. Przypomniały, jak wielkie możliwości daje słowo i teatr, czym jest tekst, jak można go odczytywać i interpretować, i ile prawd przekazać. W jednej z recenzji po premierze „Oniegina" A. Puszkina w maju 2014 roku w reżyserii Ireny Jun, napisano m.in., że „Jun wiersz rozwiązała teatrem, ale i przywróciła go teatrowi". Podsumowując tegoroczne warsztaty teatralne „Słowo i teatr. Poezja w teatrze" można wyrazić nadzieję, że podczas warsztatów w dużym stopniu udało się ukazać tę zależność i wzajemną przenikalność, a przede wszystkim – zainspirować instruktorów do nowych poszukiwań i twórczej pracy scenicznej ze słowem literackim.

Tekst: Liliana Tryka
Fot.: Krzysztof Grymułek, Marcin Gargas

 GALERIA